De contouren van een datagedreven wagenpark tekenen zich af

Ruim 72 procent van de ondervraagde wagenparkbeheerders geeft aan kansen te zien in technologieën om dagelijkse processen te automatiseren. Dat bleek eerder uit een groot opgezet onderzoek van Shell, ‘Het wagenpark van de toekomst’. Nu is er het vervolgonderzoek: Driven by Data. “De contouren van een toekomstige datagedreven wagenpark tekenen zich af.”

Mobiliteit en data zijn twee concepten die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. De gemiddelde moderne auto heeft al meer dan 200 verbonden datapunten. Daarnaast genereren systemen als weer-, verkeers-, kaart- en onderhoudsplatformen voortdurend data die wagenparkbeheerders in hun planning kunnen opnemen. Het is voor wagenparkbeheerders daarom essentieel om vaardigheden op het gebied van datawetenschap en analyse aan te scherpen, stelt het ‘Driven by Data’ rapport. In dit tweede rapport in een serie voor wagenparkbeheerders, wil Shell de positieve business impact aantonen van slim ingerichte datastromen. Daarnaast worden handvatten aangeboden waarmee wagenparkbeheerders door middel van deze datastromen de efficiëntie, veiligheid en waarde van hun wagenpark kunnen vergroten. 

“Nederlandse wagenparkbeheerders geven aan kansen te zien in nieuwe technologieën, maar verwachten hier ook extra kennis en training voor nodig te hebben. Daardoor plukken de meeste wagenparkbeheerders nog niet de vruchten van big data. In het ‘Driven by Data’ rapport leggen we uit hoe wagenparkbeheerders de waarde van een datagedreven aanpak kunnen verzilveren”, aldus Roland van Oudheusden, Global Products & Mobility Services Manager bij Shell. 

Platooning

Meerdere onderzoeken tonen al aan dat telematica kan helpen om de brandstofkosten tot 25 procent omlaag te brengen, maar ook het stilstaan van voertuigen tot 30 procent kan reduceren. Geïntegreerd datagebruik bevordert daarnaast de veiligheid van chauffeurs, stellen de onderzoekers. Een van de opvallendste toepassingen van telematica is bijvoorbeeld ‘platooning’, waarbij door slimme systemen een kortere remweg wordt aangehouden. Hierbij neemt het aantal kop-staartbotsingen met 71 procent af. Daarnaast kan telematica helpen bij voorspellend onderhoud: het tijdig signaleren van voertuigstoringen om zo ongevallen te voorkomen. 

Derde partijen

Het gebruik van telematica biedt daarnaast talloze mogelijkheden om met applicaties van derde partijen te integreren. Zo laat het nieuwe rapport van Shell zien dat aanvullende wagenparkdiensten – onderhoudsapps, kaartsoftware of tankpassen – uiteindelijk zullen integreren in één geconsolideerde portal: Application Programming Interfaces (API’s). Ook blockchain biedt kansen: door de unieke eigenschappen kan deze methode voorzien in een gedeeld, transparant en volledig beveiligde omgeving waarin data kan worden gedeeld en bekeken door alle partijen in de supply chain. 

Last but not least kan een op datagedreven en op telematica gebaseerd bedrijfsmodel helpen om te voldoen aan (toekomstige) wet- en regelgeving om het brandstofverbruik, de uitstoot en verkeerscongestie te verminderen. 

Benieuwd naar alle bevindingen, de vele ontwikkelingen en tips om data te integreren in een wagenpark? Lees dan hier het volledige rapport. (pdf)

Blijf op de hoogte! Meld u aan voor onze nieuwsbrief:

Sponsors